Leren schelden, mijn verjaardag en verwarringen. - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Amber Wal - WaarBenJij.nu Leren schelden, mijn verjaardag en verwarringen. - Reisverslag uit Valencia, Spanje van Amber Wal - WaarBenJij.nu

Leren schelden, mijn verjaardag en verwarringen.

Blijf op de hoogte en volg Amber

15 September 2017 | Spanje, Valencia

In mijn tijd hier word ik redelijk gedwongen om Spaans te leren en of te spreken. Op stage zit ik heerlijk in mijn Engelse bubbel, maar daar buiten raak ik soms nog is gefrustreerd omdat ik mijn medemens niet altijd kan begrijpen.

Het lukt inmiddels mij verstaanbaar te maken in de supermarkt, of als ik beneden bij stage een croissantje en een koffie ga halen. Wijken ze af van de standaard vragen dan kan ik nog wel is in de stress schieten. Ik denk dat het meteen in mijn gezicht te zien is, want meestal herhalen ze het rustig of beelden ze het uit. Heel soms word er tegen me gesnauwd. Zodra ik dan zeg dat ik maar een beetje Spaans spreek kalmeren ze meestal wel.

Ik begin langzaam mijn routine op de bouwen, en voel me steeds meer thuis. Vorige week zaterdag was het weer nogal druilerig. De straten waren leeg, en ook in de supermarkt was het erg stil. Ik heb toen op mijn gemak rondgelopen en alles bekeken. Ik vind dit echt leuk om te doen, om te zien wat ze hier eten en kopen. De mercadona is echt mega hier. Ook hebben ze twee in en uit gangen. In de eerste weken was het allemaal zoeken op het oog, en wat ik herkende. Nu weet ik wat het is, of waar het staat. Zo kocht ik per ongeluk gekookte eieren. Toen ik mijn eitje wilde breken was dat best een verrassing..

Nog iets leuks, ik kan fietsen hier! Ik heb een jaar abonnement nu op Valenbisi. Dit zijn fietsen die over heel Valencia verspreid staan. Het eerste half uur is gratis. Daarna betaal je met mijn abonnement 52 cent. Maar mocht je langer fietsen kan je gewoon bij een station je fiets om wisselen en dan kost het je niks. Het is niet slim om dit te gebruiken als je haast hebt of een afspraak hebt. Want soms staan er geen fietsen op het dichtstbijzijnde station of kan je de fiets niet inleveren. Dit is overigs gekoppeld aan mijn OV kaart. Deze gebruik ik ook voor de metro en bus. En een busritje kost 90 cent. Je checkt niet uit, ook is de kaart te gebruiken door meerdere personen. Mocht je buiten zone A gaan, dan gelden andere tarieven.

In de ochtend ga ik met de bus en in de middag als ik klaar ben fiets ik op mijn gemak naar huis. Zeker chaotisch af en toe. Hier is rood nog steeds gassen. Maar meestal krijgen fietsers wel voorrang. En als ik twijfel wacht ik gewoon tot niemand door rijdt.

Ik ben ook vorige week zondag met mijn huisgenoot naar de nieuwe IT geweest. Gelukkig is hier een bioscoop waar je ook voor de originele film kan kiezen zonder dat het word over gesproken. Midden in de film ging ineens een baby keihard huilen, de moeder liep wel snel naar buiten. Maar wie neemt er een baby mee naar een horrorfilm !?!¿ Leuk feitje, zoals Amber eigen zat mijn wijde broek vast tussen de fiets, zat mijn witte shirt vol bruine zonnebrand vlekken en viel ik in de bioscoop van de glazen trap af…

Dinsdag heb ik met mijn huisgenoten Barcelona - Juventus gekeken. Bij hun kan je duidelijk merken dat ze echt pas om half 10 gaan avondeten. En dan is het een drukte in de keuken. Spitsuur haha. Ze proberen ons wat Spaans bij te leren. Vooral het schelden vinden ze leuk. Ook word er wel in iedere zin puta (hoer), conjo (klootzak), mierda (shit) of jorder (fuck) gebruikt. Op stage hoor ik dit wat minder voorbij komen. Puta kan ook gebruikt worden in een grappige manier. Zo van jij hebt echt geluk, jij puta. Of ja die puta bus was niet op tijd! Ik denk hoe wij het woord kut gebruiken. Spanjaarden doen heel veel aan kruisgesprekken, en wie het hardste praat of gilt, daar word naar geluisterd.

En zo had ik mijn eerste verjaardag zonder familie en vrienden! Ik wist niet echt wat de gebruiken waren hier, maar ik heb voor het huis en voor stage cupcakes gemaakt. Ze vielen bij allebei erg in de smaak! ´s middags na stage ben ik sushi gaan eten. Bij kento sushi wordt het vers bereid door Japanners. En het was ook niet duur.

Ook had ik mijzelf een pedicure cadeau gedaan bij de nagelsalon om de hoek. Ik kreeg een uhm, aparte beenmassage! Midden in het scrubben sloeg ze me keihard op de benen, meerdere keren. Het deed geen pijn maar ik had wel zoiets van Que (wat)? ´S avonds ben ik met mijn huisgenoten naar 100 montaditos geweest. Een leuk concept waar kleine broodjes en hapjes (tapas) 1 euro kost. Een jarra (bierpull) tinto de verano is 1.50 haha. Tinto de verano is wijn gemixed met sprite. Drank is hier sowieso goedkoper. Een fles vodka van een A merk kost 10 euro. Ik heb een erg leuke verjaardag gehad, en lag erg laat mijn bed in!

Nu ik kan fietsen, vind ik het leuk om in het weekend door de Turia te fietsen. Het grootste park hier in Valencia. Het was vroeger een rivier die nu is droog gelegd. Of om daar een boek te lezen, een beetje te wassen of een drankje te doen bij 100 montaditos. En natuurlijk uitslapen! Ik ben echt geen ochtend persoon en heb nog flink moeite om door de weeks uit mijn bed te komen.

Gisteren was het echt enorm warm. Op sommige thermometers stond er 40 graden. En vandaag is het grauw en koud. Maar 20 graden, wat ik zelf een prettigere temperatuur vind. Spanjaarden schieten dan meteen een beetje in de stress en lopen dan meteen met een jas. Ik moet er wel om lachen.

Helaas kwamen we er net achter dat er in Londen een aanslag is gepleegd. Dat doet mijn collega´s erg veel pijn aangezien ze de aanslag van Barcelona nog in hun achterhoofd hebben. Zo, wat heb ik weer veel meegemaakt afgelopen week.

Hasta luego,

  • 15 September 2017 - 17:24

    Padre:

    Geweldig leuk geschreven , geniet er met volle teugen , vooral met VOLLE TEUGEN

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Actief sinds 08 Sept. 2017
Verslag gelezen: 272
Totaal aantal bezoekers 5573

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2017 - 19 Januari 2018

Stage in Valencia

Landen bezocht: