TomaTina - Reisverslag uit Buñol, Spanje van Amber Wal - WaarBenJij.nu TomaTina - Reisverslag uit Buñol, Spanje van Amber Wal - WaarBenJij.nu

TomaTina

Blijf op de hoogte en volg Amber

11 September 2017 | Spanje, Buñol

Een paar maanden geleden kwam mijn vader erachter dat wanneer hij in Valencia was, het grootste tomatenfeest TomaTina was. Hij had het wilde idee om hier heen te gaan. Ik kreeg vrij van stage en mocht mee.

Mi padre had de kaartjes ruim van te voren gekocht. Beetje sceptisch was hij wel. Aangezien er veel oplichting praktijken zijn. In Nederland hadden we een paar video´s bekeken, en hebben we vele blogs gelezen. Het was belangrijk dat je een duikbril meenam, en ook een wit shirt aanhad. Ook kleding die je hierna kon achterlaten. Bij de zeeman en action hadden we onze spullen gekocht.

Eenmaal toen de dag was aangekomen had ik de dag ervoor nog twee liter flessen water gekocht, zodat als we ons niet konden ´douchen´we ons toch een beetje konden afspoelen. Ja papa, dit was jouw geniale idee.

Nou, eenmaal die ochtend kwam mijn vader heel vroeg lopen naar mijn appartement. En vanuit mij namen we een bus richting het bus station waar we ons moesten verzamelen. Wij zaten in de bus van half 8. We wilde er wel op tijd zijn. Zodat we nog even konden ontbijten. Heel fout bij de McDonald´s. Waar de koffie net slootwater was. :(

Het was enorme chaos! Jeetje, bussen die door elkaar stonden. Mensen die verward hun bus niet konden vinden, en het was vooral heel erg druk. Na onze bus eindelijk te hebben gevonden konden we instappen. We zaten met een paar nederlanders, maar ook met hindoestanen en Aziaten. We hadden al eerder gelezen dat beide groepen enorm veel aanwezig waren. Maar er waren ook veel Australiërs en Britten. Erg leuk om te zien.

Het was misschien een half uur rijden. Onze reisleider sprak geen engels en dat zorgde voor erg veel verwarring. Ook hoorde we polsbandjes te krijgen voor entree. Deze had ze ook niet..

Deze heeft mijn vader zelf geregeld, maar opnieuw... Het was chaos. Ook waren erg weinig toilet voorzieningen. En je bent daar toch wel met ruim 40.000 man.. Even later zagen we een rij voor een betaalde toilet. Deze was erg schoon.

Daarna zaten we al om 10 uur aan de bier en sangria. En er werd heel wat afgezopen. Shots links en rechts. Iedereen had er onwijs veel zin in. Dit is erg leuk om te zien! Iedereen is in een enorme feest stemming.

Langzaam liepen we het dorpje in, en toen kwamen we op de plek waar het allemaal zou beginnen. Bomvol, links en rechts veel bewaking. Sommige huizen met mega blauwe zeilen afgedekt. Om 11 uur klonk er een harde knal, en toen kwam de vrachtwagen vol tomaten.

En zo begon het langzaam, soms kreeg je een hele tomaat naar je kop toe gegooid. Dit voelt als aan harde tennisbal. We stonden er middenin, en dit was een gekkenhuis. Een jongen riep naar me, JE SHIRT IS TE WIT!! En zo kreeg ik tomatenpuree over me heen. Sommige waren helemaal doorweekt. Wij gingen soms even aan de kant staan. Af en toe kwamen er vrachtwagens langs met tomaten en mensen die ze gooiden.

Een uur is erg lang, maar we hebben voluit genoten. Een van de gaafste dingen die ik ooit heb meegemaakt. Met 40.000 andere mensen tomaten naar elkaar gooien. Wat een droom.

Eenmaal om 12:00 klonk er weer een knal en iedereen moest stoppen. Sommige gingen wel door, wat wel jammer is. Toen liepen we weer de heuvel op en onderweg kon je onder een tuinslang staan van dorpsgenoten. Of betalen om je met een hoge druk spuit te laten afspuiten. Mijn vader en ik zijn naar de bus gelopen en hebben ons afgespoeld met het water en handdoeken. Dit lieten we allemaal achter.

Er kwam een dorp inwoner of ze onze schoenen mocht hebben. Omdat ze geen geld hadden. Dit is best heftig, Spanje heeft lang met armoede gekampt. En de werkeloosheid ligt nog steeds hoog.

We kregen een T-shirt na afloop. Maar de herinneringen zijn gewoon zo gaaf. Dit is gewoon iets wat je moet doen als je in de buurt bent.

Verwacht niet veel van de organisatie. Dit is zo slecht en chaotisch. Op de weg terug kwamen we onze reisleider terug. Of we een slok van haar sangria wilde, ze had er overduidelijk een paar teveel op..lol

Wat tips:
1. Koop een shirt bij de zeeman.
2. Draag er badkleding onder
3. Neem flessen water mee
4. Neem kleine handdoeken mee die je achter kan laten.
5. De kleding en schoenen die je aanhebt, verwacht dat je ze achterlaat
6. Doe je Iphone in een waterdicht zakje om je nek, doe hierbij wat briefjes geld. Ze verkopen bier, sangria en paella. Ook sterke drank en water.
7. Plet de tomaten echt voordat je ze gooit. Je kan iemand flink pijn doen als je onrijpe harde tomaten gooit.
8. Doe je duikbril op!
9. Een waterdichte action cam is leuk voor de beelden erna.
10. Neem geen waardevolle spullen mee, de organisatie wilt en neemt nergens verantwoording voor.
11. Geniet vooral ervan, het is een ongelofelijke ervaring!

Rond half 3 reden we weer terug naar Valencia. Waarnaar je snel onder de douche wilt stappen, want de geur dringt overal door.

Mijn vader en ik hebben echt gelachen en hij vond het zelfs het hoogtepunt van zijn Valencia trip.

Bedankt papa dat je dit geregeld had!

  • 12 September 2017 - 19:26

    Vincent:

    Onwijs leuk geschreven Amber! , het was ook een geweldige ervaring , ik heb nog niet zoveel gedaan in mijn jong bestaan , maar dit was tot nu toe het leukste wat ik heb mee mogen maken, en dan vooral met jou ...ik heb verder niet zoveel toe te voegen aan het verhaal , het klopt helemaal.....Spanje heeft vele tradities, dit is er 1 van . ..........y lo hicimos.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amber

Actief sinds 08 Sept. 2017
Verslag gelezen: 227
Totaal aantal bezoekers 5567

Voorgaande reizen:

21 Augustus 2017 - 19 Januari 2018

Stage in Valencia

Landen bezocht: